SOALAN LAZIM

SOALAN LAZIM

Semua soalan lazim yang sering dikemukan mengenai Pelan Projek Pengangkutan Pulau Pinang.

1.Apa itu PTMP?

PTMP adalah penyelesaian utama bagi peningkatan pergerakan kenderaan dan orang ramai yang dijangka akan berlaku akibat pertumbuhan ekonomi, pelaburan, pelancongan, populasi dan pekerjaan di Pulau Pinang bagi tempoh 50 tahun dari tahun 2015 ke 2065.

Pelan induk ini penting bagi meningkatkan ekonomi dan daya tarikan Pulau Pinang, dan bagi menjadikan negeri ini sesuai didiami. Ia juga akan mengubah landskap pengangkutan and perumahan, serta menambahbaikkan sistem pengangkutan, perhubungan and kebolehcapaian di Pulau Pinang.

2.Apa kebaikan PTMP?

PTMP akan:

  1. mengurangkan masalah kesesakan lalulintas
  2. kos pengangkutan dan masa perjalanan
  3. mewujudkan mod pengangkutan yang pelbagai
  4. Mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan

Tanpa usaha menambahbaik sistem pengangkutan awam yang sedia ada sementara bilangan penduduk meningkat, masalah kesesakan lalulintas akan bertambah buruk. Ini akan memudaratkan kehidupan berkualiti di Pulau Pinang.

3.Adakah PTMP akan menjejaskan kawasan warisan di George Town?

Tidak, kerana kerajaan negeri Pulau Pinang mengiktiraf kepentingan nilai warisan dunia bandaraya George Town yang merupakan satu lokasi yang unik dengan ciri-ciri budaya dan nilai yang telah bertahan ujian masa. Bagi memelihara ciri-ciri seni bina, budaya and pemandangan bandar George Town, jajaran LRT Bayan Lepas and jajaran masa depan akan mengambil kira sempadan zon warisan teras dan penampan. Jajaran trem di kawasan bandaraya warisan George Town juga akan dibina di atas tanah (at-grade) mengikut garis panduan warisan.

1.Kenapa LRT dipilih dan bukannya trem atau BRT (bus rapid transit)?

LRT yang mempunyai rel bertingkat tidak akan mengganggu lalulintas manakala mod pengangkutan atas tanah seperti trem dan BRT akan mengambil sebahagian ruang jalan raya. LRT juga tidak berisiko berlanggar dengan pengguna jalan raya lain dan bangunan. Pelaksanaan trem dan BRT juga akan memerlukan projek pelebaran jalan raya yang mungkin mengakibatkan pengambilan tanah persendirian dan impak sosial. Manakala kos pengambilan tanah untuk komponen LRT adalah minima, menjadikannya pilihan yang paling praktikal dan kos efektif bagi Pulau Pinang yang kekurangan tanah.

2.Bagaimana orang ramai boleh memberi maklum balas dan menyampaikan kebimbangan mereka tentang pembinaan LRT?

Semua aduan boleh disampaikan melalui hotline atau laman web rasmi projek yang akan diwujudkan apabila projek bermula, atau secara sendiri di pejabat pelaksana projek.

3.Adakah kemudahan letak kereta “Park & Ride” akan disediakan di sepanjang jajaran LRT?

Lapan stesen kini dicadangkan untuk menyediakan kemudahan ini.

Adakah projek itu mendapat persetujuan daripada kerajaan, dan mengapa LRT bukan TREM?

Bayan Lepas LRT berada dalam proses terakhir untuk mendapatkan kelulusan Kerajaan Persekutuan sebelum akhir tahun 2019. Pelbagai mod pengangkutan awam yang sesuai telah diperkenalkan dalam PTMP. Kerajaan negeri telah memutuskan bahawa sistem LRT adalah sistem pengangkutan yang paling sesuai untuk digunakan dan LRT akan menjadi “tulang belakang” rangkaian landasan bagi Pulau Pinang. Faktor-faktor yang telah dipertimbangkan sebelum pemilihan meliputi keperluan pengangkutan, daya tampungan, prestasi untuk laluan panjang, pulangan ekonomi dan kesan sosial. Kerajaan Negeri telah memilih sistem LRT dan bukannya sistem trem kerana ia dapat mengurangkan kos penempatan semula utiliti dan pengambilan tanah. Trem di atas jalan raya akan mengakibatkan lebih ramai bangunan dipindahkan, yang akan mengubah struktur sosial komuniti. Memandangkan tanah tidak mencukupi di Pulau, LRT akan menjadi penyelesaian paling praktikal dan kos efektif berbanding mod pengangkutan lain.

Pembinaan LRT akan menimbulkan kesesakan trafik di sepanjang penjajaran terutamanya di jalan utama?

Semasa pembinaan, Pelan Pengurusan Lalu Lintas (TMP) akan dilaksanakan. Pelan ini akan melibatkan pengalihan trafik ke lorong tambahan, laluan alternatif dan kawalan trafik serta perlindungan. Pelan ini juga mengambil kira kawasan yang sesak dan kawasan banjir. Pasukan pengurusan trafik akan mengawal dan memantau pergerakan trafik sepanjang tempoh pembinaan.

Pembinaan LRT akan memburukkan kawasan banjir sepanjang penjajaran seperti Jalan Tengah, Kuil Ular, bulatan Lapangan Terbang dan kawasan Sungai Tiram?

Semasa pembinaan, Pelan Pengurusan Lalu Lintas (TMP) akan dilaksanakan. Pelan ini akan melibatkan pengalihan trafik ke lorong tambahan, laluan alternatif dan kawalan trafik serta perlindungan. Pelan ini juga mengambil kira kawasan kesesakan yang ada dan kawasan banjir. Pasukan pengurusan trafik akan digunakan untuk mengawal dan memantau pergerakan trafik sepanjang tempoh pembinaan.

Bagaimana orang ramai akan mendapat maklumat mengenai skim trafik semasa pembinaan LRT? Di mana untuk membuat aduan terhadap projek itu?

Orang ramai akan dimaklumkan secara lanjutan melalui akhbar, laman web rasmi PTMP, risalah, pengumuman radio, pejabat ADUN dan notis awam yang akan ditempatkan di masjid dan pusat komuniti. Sebarang aduan awam boleh disalurkan melalui hotline projek, laman web projek rasmi atau melawat pejabat projek. Talian hotline dan laman web rasmi akan ditubuhkan dan diumumkan sebaik sahaja projek dimulakan.

Apakah cara yang paling mudah bagi pengguna yang di luar radius 3km yang tidak mempunyai perkhidmatan bas pengantara untuk menggunakan sistem pengangkutan?

Pengguna digalakkan menggunakan kemudahan Park and Ride (P & R) di mana pengguna boleh meletak kenderaan mereka di kemudahan P & R terdekat dan menaiki LRT ke destinasi mereka. Terdapat 5 stesen sepanjang jajaran yang menyediakan kemudahan P & R dengan jumlah ruang letak yang mencukupi.

Adakah jajaran LRT menjejaskan perkembangan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang?

Jajaran LRT akan diintegrasikan dengan pelan pengembangan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang yang akan datang. Antara kemudahan yang akan diperluaskan dalam pengembangan Lapangan Terbang termasuk terminal utama, pusat latihan, tempat letak kereta bertingkat dan LCCT baru.

Bilakah pembinaan akan bermula dan bilakah ia akan mula beroperasi?

Pembinaan Bayan Lepas LRT disasarkan bermula pada Q3, 2020 dan operasi dijangka bermula pada Q4 2026.

Adakah sebarang peluang untuk orang tempatan menyertai projek ini?

Orang tempatan boleh mengambil bahagian dalam projek ini melalui pelbagai cara seperti kontraktor, pembekal, pembekal perkhidmatan, dan akan wujudnya banyak kekosongan yang ditawarkan kepada penduduk tempatan semasa pembinaan dan semasa operasi.

Cadangan jajaran LRT akan melalui banyak sekolah. Bagaimana dengan keselamatan kanak-kanak dan ibu bapa semasa pembinaan?

Projek LRT tidak akan berkompromi dengan isu keselamatan yang berkaitan dengan orang ramai. Perbincangan dengan sekolah akan dijalankan dan TMP khas akan dilaksanakan untuk setiap sekolah supaya memastikan semua aktiviti pembinaan akan mematuhi prosedur keselamatan. Papan tanda yang betul akan didirikan untuk menghalang kanak-kanak/pelajar daripada memasuki kawasan kerja. Pergerakan mesin akan dikawal dengan betul terutamanya sebelum dan selepas sekolah . Pintu sekolah yang sedia ada tidak akan dihalang dan pergerakan pelajar tidak akan terganggu oleh apa-apa aktiviti pembinaan. laluan pejalan kaki akan dikekalkan.

Sebahagian jajaran LRT merangkumi laluan basikal di beberapa tempat. Adakah laluan basikal ini selamat untuk penunggang semasa pembinaan?

Akses ke laluan basikal akan dikekalkan semasa tempoh pembinaan. Beberapa laluan basikal di sepanjang Lebuhraya Tun Lim Chong Eu dikenal pasti akan terjejas oleh pembinaan struktur LRT. Bahagian ini akan disusun semula sebelum kerja pembinaan dengan barisan konkrit yang betul untuk memastikan keselamatan para penunggang basikal.

Adakah isu-isu sosial akan tertimbul dengan kemasukan besar tenaga kerja asing?

Semua pekerja akan ditempatkan di Perumahan Buruh Sentral (CLQ). Terdapat 5 CLQ yang akan dibina untuk menampung pekerja asing. CLQ akan mempunyai kemudahan termasuk pagar perimeter. Buruh tidak dibenarkan melepak di luar kawasan itu.

Selamatkah untuk berjalan di bawah struktur yang masih dalam pembinaan?

Semua kerja-kerja sementara perlu mematuhi peraturan peraturan dan keselamatan mengikut keperluan DOSH. Kerja-kerja hanya akan dijalankan setelah mendapat kelulusan daripada Pihak kuasa tempatan dan DOSH. Semua kerja-kerja sementara akan diperiksa oleh pihak berdikari. Semasa pembinaan, parameter kerja akan dilindungi dengan kaedah gabungan seperti meletakkan jaring perindustrian di bawah segmen jejambat, dan dengan memasang perlindungan kelebihan dan penghalang tegar di atas segmen jejambat untuk menyediakan keadaan perjalanan selamat bagi orang ramai. Pelan pengurusan trafik yang komprehensif akan dilaksanakan untuk memastikan pergerakan trafik yang cekap. Pemantauan trafik yang berterusan akan memastikan tidak ada risiko trafik kepada orang ramai di kawasan berhampiran.

Kenapa LRT dipilih dan bukannya trem atau BRT (bus rapid transit)?

LRT yang mempunyai rel bertingkat tidak akan mengganggu lalulintas manakala mod pengangkutan atas tanah seperti trem dan BRT akan mengambil sebahagian ruang jalan raya. LRT juga tidak berisiko berlanggar dengan pengguna jalan raya lain dan bangunan. Pelaksanaan trem dan BRT juga akan memerlukan projek pelebaran jalan raya yang mungkin mengakibatkan pengambilan tanah persendirian dan impak sosial. Manakala kos pengambilan tanah untuk projek LRT adalah minima, dan menjadikannya pilihan yang paling praktikal dan kos efektif bagi Pulau Pinang yang kekurangan tanah.

Bagaimana orang ramai boleh memberi maklum balas dan menyampaikan kebimbangan mereka tentang pembinaan LRT?

Semua aduan boleh disampaikan melalui hotline atau laman web rasmi projek yang akan diwujudkan apabila projek bermula, atau secara sendiri di pejabat pelaksana projek.

Adakah kemudahan letak kereta “Park & Ride” akan disediakan di sepanjang jajaran LRT?

Lapan stesen kini dicadangkan untuk menyediakan kemudahan ini.

1.Apakah kebaikan PIL 1 kepada orang ramai?

Pulau Pinang hanya mempunyai satu “spine road” iaitu Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu (LCE) yang menghadapi kesesakan lalulintas. PIL1 akan berperanan sebagai spine road kedua dan jalan pintasan yang akan menyuraikan trafik melalui enam pertukarannya yang menghubungkan Lebuhraya Gurney (dalam cadangan), Jalan Paya Terubong, Jalan Tun Dr Awang, Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu, Jambatan Pulau Pinang dan Jambatan Kedua Pulau Pinang. Pendek kata, PIL1 akan menjadi jalan alternatif kepada LCE.

2.Apakah langkah-langkah yang diambil untuk melindungi lokasi bersejarah seperti Bukit Bendera and tokong Kek Lok Si semasa pembinaan PIL 1?

Pembinaan PIL1 akan mengambil kira Rancangan Kawasan Khas Bukit Bendera. Pembinaan terowongnya akan berada dalam sempadan rancangan kawasan khas tersebut bagi memelihara keindahan bukit. Bagi Tokong Kek Lok Si, jajaran PIL1 akan terletak lebih kurang 500m dari rumah ibadat tersebut, satu jarak yang selamat bagi pembinaan jalan.

3.Apakah langkah-langkah keselamatan yang akan diambil di kawasan perumahan berdekatan semasa aktiviti peletupan dalam pembinaan terowong PIL 1?

Jabatan Alam Sekitar dan Jabatan Galian dan Geosains telah menetapkan garis panduan bagi tahap getaran yang dibenarkan di kawasan sensitif akibat kerja-kerja peletupan terkawal. Sebelum kerja pembinaan bermula, peletupan cubaan akan dijalankan dahulu untuk memastikan garis panduan yang ditetapkan akan dipatuhi.

Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu (LCE) sudah sesak tidak lama selepas ia dibina. Adakah PIL 1 akan menghadapi keadaan yang sama? Berapa lamakah PIL 1 dapat mengekalkan aliran trafik tanpa sesak?

Lebuhraya LCE bukan lebuh raya dengan akses terkawal. Terdapat banyak tempat masuk / keluar sepanjang penjajaran kerana ini adalah satu-satunya jalan Spine yang menghubungkan pulau ini dari Utara ke Selatan. PIL1 dengan terowong bertingkat akan mengawal akses untuk memenuhi pertumbuhan trafik masa depan.

Apakah jenis kaedah terowong yang akan digunakan untuk PIL1?

Kaedah letupan dengan kawalan akan digunakan. Kaedah ini adalah kaedah yang paling biasa digunakan untuk terowong dalam granit yang telah digunakan di Malaysia sejak 1970-an; termasuk Terowong Genting Sempah (Karak Expressway) dan Menora Tunnel (North South Expressway). Kaedah letupan dengan kawalan adalah kaedah yang selamat dan mantap yang mengambil kira semua aspek yang berkaitan dengan pergerakan tanah dan pengenapan.

Apakah jenis langkah keselamatan untuk letupan yang bersebelahan dengan kawasan kediaman?

DOE dan JMG telah menetapkan garis panduan mengenai getaran yang dibenarkan di kawasan sensitif seperti kediaman akibat kerja letupan yang terkawal. Reka bentuk letupan akan dijalankan selaras dengan had yang dibenarkan dan letupan percubaan akan dijalankan sebelum kerja-kerja sebenar untuk memastikan kerja-kerja mematuhi sepenuhnya garis panduan yang berkaitan.

Sebahagian daripada penjajaran PIL1 akan dibina di sepanjang rizab sungai. Apakah kaedah dan langkah untuk melindungi sungai yang sedia ada semasa dan selepas pembinaan?

Selaras dengan garis panduan DOE, Pelan Pencegahan dan Mitigasi Pencemaran Tanah (LDP2M2) akan dijalankan semasa peringkat reka bentuk terperinci untuk diluluskan oleh DOE. Dalam pelan ini, butiran langkah-langkah mitigasi seperti empangan pemeriksaan, perangkap lumpur, lumpur pagar, pasir perimeter bunds dan lain-lain akan direka untuk memastikan sungai-sungai yang sedia ada tidak tercemar. Selain itu, Pelan Pengurusan Alam Sekitar (EMP) juga akan dikemukakan kepada JAS sebelum pembinaan. EMP merangkumi jenis ujian serta kekerapan ujian yang akan dijalankan semasa tempoh pembinaan. Semua laporan ujian perlu dikemukakan kepada JAS secara berkala.

Apakah langkah-langkah keselamatan untuk dipatuhi untuk menyimpan bahan letupan dan mengangkut ke tapak?

Sebarang penyimpanan bahan letupan akan diluluskan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang mematuhi keperluan yang ketat berhubung dengan keselamatan dan kesesuaian lokasi yang dicadangkan. Keperluan asas termasuk jarak minimum 500m dari mana-mana rumah kediaman & keselamatan pengawal bersenjata. Bahan letupan akan diangkut dalam kuantiti yang sedikit ke tapak setiap hari dan sebarang bahan yang tidak digunakan pada hari itu mesti dikembalikan ke bunker.

Apakah penyelesaian yang diambil untuk memelihara lokasi bersejarah seperti Bukit Bendera dan Kek Lok Si?

Selaras dengan Pelan Kawasan Khas Pulau Pinang, lebuh raya PIL 1 direka dengan terowong sepenuhnya dalam sempadan SAP. Ini memastikan keindahan dan ketenangan Pulau Pinang dipelihara. Bagi Kek Lok Si, penjajaran adalah lebih kurang 500m dari Kuil. Jarak sedemikian bermakna kuil ini tidak akan terjejas dengan kehadiran PIL 1.

Adakah lubang letupan pernah dijalankan sehingga hari ini (ujian tanah dan batu)?

Ya. Lubang letupan pernah dijalankan. Walau bagaimanapun, lebih banyak perlu dilakukan semasa peringkat reka bentuk terperinci untuk mendapatkan lebih banyak maklumat untuk memastikan reka bentuk PIL 1 yang selamat dan cekap.

Sekiranya penggerudian terowong melalui Bukit Air Itam, adakah ia akan merosakkan Empangan Air Itam dan kuil Kek Lok Si?

Penjajaran terowong adalah lebih kurang 500m dari empangan Air Itam dan kuil Kek Lok Si. Penggerudian terkawal mempunyai kesan yang tidak dapat dielakkan dari segi getaran dan pengenapan kepada struktur atau bangunan pada jarak sedemikian. Empangan Air Itam dan Kek Lok Si adalah selamat.

Adakah Pelan Pengurusan Lalu Lintas mempertimbangkan keselamatan Pengguna Kurang Upaya?

Pelan Pengurusan Lalu Lintas Terperinci yang akan dijalankan sebelum pembinaan melalui kelulusan Pihak Berkuasa Tempatan akan mengambil kira keperluan pihak berkepentingan yang berkaitan termasuk orang kurang upaya. Keselamatan semua orang adalah keutamaan.

Seberapa berkesan Pengurusan Trafik untuk mengurangkan trafik semasa pembinaan?

Walaupun orang ramai mungkin mengalami tahap kesulitan tertentu semasa tempoh pembinaan, ini adalah kesakitan jangka pendek untuk keuntungan jangka panjang. Semua langkah yang perlu seperti mengekalkan bilangan lorong, papan tanda lalu lintas komprehensif dan pemberitahuan awal akan dilakukan untuk meminimumkan ketidakselesaan pengguna jalan semasa pembinaan. Kerja-kerja terhad akan dijalankan pada waktu puncak seperti jam 7 pagi hingga 9 pagi dan 5 petang hingga 7 malam.

Pembinaan terowong akan memindahkan banyak batu dari tapak terowong oleh lori besar. Bagaimanakah penekanan keselamatan jalan ke pengguna jalan sempit dan pemandu?

Kotoran terowong akan dipindahkan melalui laluan yang dipilih dengan teliti untuk memastikan kesulitan minimum kepada pengguna jalan raya. Masa pengangkutan akan diselaraskan supaya tidak bertempur dengan waktu puncak. Semua lori akan diperiksa untuk memastikan keselamatan seperti menutup beban dengan kanvas tarpaulin dipatuhi pada setiap masa.

Apakah kebaikan PIL1 kepada orang ramai?

Pulau Pinang hanya mempunyai satu spine road iaitu Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu yang menghadapi kesesakan lalulintas. PIL1 akan berperanan sebagai spine road kedua dan jalan pintasan yang akan menyuraikan trafik melalui enam pertukarannya yang menghubungkan Lebuhraya Gurney (dalam cadangan), Jalan Paya Terubong, Jalan Tun Dr Awang, Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu, Jambatan Pulau Pinang dan Jambatan Kedua Pulau Pinang. Pendek kata, PIL1 akan menjadi jalan alternatif kepada Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu.

Apakah langkah-langkah yang diambil untuk melindungi lokasi bersejarah seperti Bukit Bendera dan Tokong Kek Lok Si dalam pembinaan PIL1?

Pembinaan PIL1 akan mengambil kira Rancangan Kawasan Khas Bukit Bendera. Pembinaan terowongnya akan berada dalam sempadan rancangan kawasan khas tersebut bagi memelihara keindahan bukit. Bagi Tokong Kek Lok Si, jajaran PIL1 akan terletak lebih kurang 500m dari rumah ibadat tersebut, satu jarak yang selamat bagi pembinaan jalan.

Apakah langkah-langkah keselamatan yang akan diambil di kawasan perumahan yang berdekatan semasa aktiviti peletupan bagi membina terowong PIL1?

Jabatan Alam Sekitar dan Jabatan Galian dan Geosains telah menetapkan garis panduan bagi tahap getaran yang dibenarkan di kawasan sensitif akibat kerja-kerja peletupan terkawal. Sebelum kerja pembinaan bermula, peletupan cubaan akan dijalankan dahulu untuk memastikan garis panduan yang ditetapkan akan dipatuhi.

1.Pembinaan akan bermula bagi pakej kerja yang mana?

Pembinaan Jalan Pintasan Air Itam-Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu (LCE) (Pakej 2) akan bermula April tahun 2020, disusuli projek NCPR (Pakej 1) dalam tahun berikutnya. Kerajaan negeri akan memutuskan bila untuk membina Pakej 3 dan 4.

2.Apa kebaikan projek Pakej 2 kepada rakyat?

Jalan pintasan ini akan mewujudkan satu laluan utara-selatan alternatif bagi bahagian pulau. Buat masa ini, laluan utama yang digunakan adalah LCE yang sentiasa sesak pada waktu puncak. Masa perjalanan dari Air Itam ke LCE akan dikurangkan dari 40 minit ke 5 minit dengan adanya jalan pintasan baru ini.

Laluan baru ini juga mempunyai empat pertukaran strategik di Lebuhraya Thean Teik/Jalan Thean Teik, Jalan Bukit Gambir, Jalan Sultan Azlan Shah dan LCE untuk menghubungkan Air Itam and LCE serta kawasan-kawasan berkepadatan penduduk yang tinggi.