Semua soalan lazim yang sering dikemukan mengenai Pelan Projek Pengangkutan Pulau Pinang.

Bayan Lepas LRT

Kebanyakan bangunan sepanjang Jalan Magazine melebihi 100 tahun. Stesen LRT akan mewujudkan kesan visual kepada bangunan warisan.

Kerajaan Pulau Pinang menerusi agensi kerajaan negeri PDC telah meninjau perkembangan keseluruhan stesen pertukaran Komtar merangkap Pembangunan Berorientasikan Transit (TOD). Komtar adalah titik sentris orang awam di George Town. Stesen dan trek akan mengharumkan lagi nama Komtar. Reka bentuk stesen akan mengambil kira nilai bangunan warisan. Stesen Komtar akan direka bentuk untuk mempunyai fa├žade yang bersatu dengan bangunan warisan di sekitarnya.

Kesan bunyi, getaran dan debu kepada orang ramai semasa pembinaan.

Bunyi bising; Kawasan yang sensitif terhadap bunyi akan dipantau sebelum dan sepanjang tempoh pembinaan untuk memastikan tahap bunyi yang dijana adalah dalam had DOE. Jika had tersebut akan melebihi, halangan bunyi akan dipasang. Getaran; mesin dengan tahap getaran yang rendah akan digunakan dan pemantauan tetap akan dijalankan untuk memastikan pematuhan terhadap had DOE. Sensor getaran akan dipasang di tempat-tempat kritikal seperti hospital, bangunan warisan dan kilang-kilang elektronik untuk mengukur tahap getaran mengikut had DOE. Habuk; Prosedur kerja akan mematuhi garis panduan yang diberikan oleh DOE dalam kawalan debu. Semua jentera mengikut peraturan DOSH. Pembasuh air, penyapu jalan, bas pembersihan akan disediakan di kawasan pembinaan.

Jaminan orang boleh tidur dengan aman semasa pembinaan dan operasi.

Pembinaan akan dijalankan pada waktu biasa. Beberapa kerja kritikal yang menghalang trafik atau menimbulkan masalah keselamatan kepada orang awam akan dilakukan di luar waktu biasa; ini akan bergantung kepada kelulusan pihak kuasa tempatan.

Adakah projek itu mendapat persetujuan daripada kerajaan, dan mengapa LRT bukan TREM?

Bayan Lepas LRT berada dalam proses terakhir untuk mendapatkan kelulusan Kerajaan Persekutuan sebelum akhir tahun 2019. Pelbagai mod pengangkutan awam yang sesuai telah diperkenalkan dalam PTMP. Kerajaan negeri telah memutuskan bahawa sistem LRT adalah sistem pengangkutan yang paling sesuai untuk digunakan dan LRT akan menjadi "tulang belakang" rangkaian landasan bagi Pulau Pinang. Faktor-faktor yang telah dipertimbangkan sebelum pemilihan meliputi keperluan pengangkutan, daya tampungan, prestasi untuk laluan panjang, pulangan ekonomi dan kesan sosial. Kerajaan Negeri telah memilih sistem LRT dan bukannya sistem trem kerana ia dapat mengurangkan kos penempatan semula utiliti dan pengambilan tanah. Trem di atas jalan raya akan mengakibatkan lebih ramai bangunan dipindahkan, yang akan mengubah struktur sosial komuniti. Memandangkan tanah tidak mencukupi di Pulau, LRT akan menjadi penyelesaian paling praktikal dan kos efektif berbanding mod pengangkutan lain.

Pembinaan LRT akan menimbulkan kesesakan trafik di sepanjang penjajaran terutamanya di jalan utama?

Semasa pembinaan, Pelan Pengurusan Lalu Lintas (TMP) akan dilaksanakan. Pelan ini akan melibatkan pengalihan trafik ke lorong tambahan, laluan alternatif dan kawalan trafik serta perlindungan. Pelan ini juga mengambil kira kawasan yang sesak dan kawasan banjir. Pasukan pengurusan trafik akan mengawal dan memantau pergerakan trafik sepanjang tempoh pembinaan.

Pembinaan LRT akan memburukkan kawasan banjir sepanjang penjajaran seperti Jalan Tengah, Kuil Ular, bulatan Lapangan Terbang dan kawasan Sungai Tiram?

Semasa pembinaan, Pelan Pengurusan Lalu Lintas (TMP) akan dilaksanakan. Pelan ini akan melibatkan pengalihan trafik ke lorong tambahan, laluan alternatif dan kawalan trafik serta perlindungan. Pelan ini juga mengambil kira kawasan kesesakan yang ada dan kawasan banjir. Pasukan pengurusan trafik akan digunakan untuk mengawal dan memantau pergerakan trafik sepanjang tempoh pembinaan.

Bagaimana orang ramai akan mendapat maklumat mengenai skim trafik semasa pembinaan LRT? Di mana untuk membuat aduan terhadap projek itu?

Orang ramai akan dimaklumkan secara lanjutan melalui akhbar, laman web rasmi PTMP, risalah, pengumuman radio, pejabat ADUN dan notis awam yang akan ditempatkan di masjid dan pusat komuniti. Sebarang aduan awam boleh disalurkan melalui hotline projek, laman web projek rasmi atau melawat pejabat projek. Talian hotline dan laman web rasmi akan ditubuhkan dan diumumkan sebaik sahaja projek dimulakan.

Apakah cara yang paling mudah bagi pengguna yang di luar radius 3km yang tidak mempunyai perkhidmatan bas pengantara untuk menggunakan sistem pengangkutan?

Pengguna digalakkan menggunakan kemudahan Park and Ride (P & R) di mana pengguna boleh meletak kenderaan mereka di kemudahan P & R terdekat dan menaiki LRT ke destinasi mereka. Terdapat 5 stesen sepanjang jajaran yang menyediakan kemudahan P & R dengan jumlah ruang letak yang mencukupi.

Adakah jajaran LRT menjejaskan perkembangan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang?

Jajaran LRT akan diintegrasikan dengan pelan pengembangan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang yang akan datang. Antara kemudahan yang akan diperluaskan dalam pengembangan Lapangan Terbang termasuk terminal utama, pusat latihan, tempat letak kereta bertingkat dan LCCT baru.

Bilakah pembinaan akan bermula dan bilakah ia akan mula beroperasi?

Pembinaan Bayan Lepas LRT disasarkan bermula pada Q3, 2020 dan operasi dijangka bermula pada Q4 2026.

Adakah sebarang peluang untuk orang tempatan menyertai projek ini?

Orang tempatan boleh mengambil bahagian dalam projek ini melalui pelbagai cara seperti kontraktor, pembekal, pembekal perkhidmatan, dan akan wujudnya banyak kekosongan yang ditawarkan kepada penduduk tempatan semasa pembinaan dan semasa operasi.

Cadangan jajaran LRT akan melalui banyak sekolah. Bagaimana dengan keselamatan kanak-kanak dan ibu bapa semasa pembinaan?

Projek LRT tidak akan berkompromi dengan isu keselamatan yang berkaitan dengan orang ramai. Perbincangan dengan sekolah akan dijalankan dan TMP khas akan dilaksanakan untuk setiap sekolah supaya memastikan semua aktiviti pembinaan akan mematuhi prosedur keselamatan. Papan tanda yang betul akan didirikan untuk menghalang kanak-kanak/pelajar daripada memasuki kawasan kerja. Pergerakan mesin akan dikawal dengan betul terutamanya sebelum dan selepas sekolah . Pintu sekolah yang sedia ada tidak akan dihalang dan pergerakan pelajar tidak akan terganggu oleh apa-apa aktiviti pembinaan. laluan pejalan kaki akan dikekalkan.

Sebahagian jajaran LRT merangkumi laluan basikal di beberapa tempat. Adakah laluan basikal ini selamat untuk penunggang semasa pembinaan?

Akses ke laluan basikal akan dikekalkan semasa tempoh pembinaan. Beberapa laluan basikal di sepanjang Lebuhraya Tun Lim Chong Eu dikenal pasti akan terjejas oleh pembinaan struktur LRT. Bahagian ini akan disusun semula sebelum kerja pembinaan dengan barisan konkrit yang betul untuk memastikan keselamatan para penunggang basikal.

Adakah isu-isu sosial akan tertimbul dengan kemasukan besar tenaga kerja asing?

Semua pekerja akan ditempatkan di Perumahan Buruh Sentral (CLQ). Terdapat 5 CLQ yang akan dibina untuk menampung pekerja asing. CLQ akan mempunyai kemudahan termasuk pagar perimeter. Buruh tidak dibenarkan melepak di luar kawasan itu.

Selamatkah untuk berjalan di bawah struktur yang masih dalam pembinaan?

Semua kerja-kerja sementara perlu mematuhi peraturan peraturan dan keselamatan mengikut keperluan DOSH. Kerja-kerja hanya akan dijalankan setelah mendapat kelulusan daripada Pihak kuasa tempatan dan DOSH. Semua kerja-kerja sementara akan diperiksa oleh pihak berdikari. Semasa pembinaan, parameter kerja akan dilindungi dengan kaedah gabungan seperti meletakkan jaring perindustrian di bawah segmen jejambat, dan dengan memasang perlindungan kelebihan dan penghalang tegar di atas segmen jejambat untuk menyediakan keadaan perjalanan selamat bagi orang ramai. Pelan pengurusan trafik yang komprehensif akan dilaksanakan untuk memastikan pergerakan trafik yang cekap. Pemantauan trafik yang berterusan akan memastikan tidak ada risiko trafik kepada orang ramai di kawasan berhampiran.

Cetak