UCAPAN PENGGULUNGAN PENGERUSI JAWATANKUASA KERAJAAN TEMPATAN, PENGURUSAN LALU LINTAS DAN TEBATAN BANJIR YB CHOW KON YEOW

    MESYUARAT PERTAMA PENGGAL KEEMPAT DEWAN UNDANGAN
    NEGERI KETIGA BELAS TAHUN 2016


    UCAPAN PENGGULUNGAN PENGERUSI JAWATANKUASA KERAJAAN
    TEMPATAN, PENGURUSAN LALU LINTAS DAN TEBATAN BANJIR
    YB CHOW KON YEOW


    Yang Berhormat Dato' Speaker,
    Izinkan saya untuk membuat penggulungan bagi soalan-soalan tambahan yang
    telah dikemukakan semasa sesi perbahasan mengikut portfolio yang
    dipengerusikan oleh saya.


    PELAN INDUK PENGANGKUTAN PULAU PINANG (PIP)
    SEJARAH PELAKSANAAN PIP


    Yang Berhormat Dato' Speaker,
    Kerajaan Negeri memandang serius isu kesesakan lalu lintas dan sistem
    pengangkutan awam sejak mula mentadbir negeri Pulau Pinang pada tahun
    2008 lagi. Pelbagai usaha dan insiatif telah dimulakan dan sehubungan itu
    Kerajaan Negeri melalui MMK pada 27 Mei 2009 dan disahkan pada 3 Jun
    2009, Kerajaan Negeri telah bersetuju untuk mewujudkan satu Majlis
    Pengangkutan Negeri (Penang Transport Council – PTC) yang terdiri daripada
    20 orang wakil-wakil 'expertise' dalam bidang pengangkutan serta wakil-wakil
    NGO. Tujuan utama penubuhan PTC ini adalah bagi melihat kepada sistem
    pengangkutan awam dan penyuraian masalah kesesakan lalu lintas yang kian
    meruncing di Pulau Pinang. Ahli PTC dengan rasminya dilantik oleh YAB Ketua
    Menteri pada 10 Julai 2009. Salah satu cadangan utama oleh PTC adalah
    melaksanakan Kajian Pelan Induk Pengangkutan di Pulau Pinang.
    Sehubungan itu, Kerajaan Negeri telah memanggil tender terbuka bagi
    pelaksanaan kajian PIP pada 12 Mac 2010. Sebanyak enam (6) penender
    mengambil bahagian dalam proses ini dan pada 20 Julai 2010 Lembaga
    Perolehan Negeri telah bersetuju untuk melantik AJC Planning Consultant Sdn
    Bhd (dengan kerjasama Halcrow Consultant Sdn. Bhd. dan Singapore Cruise
    Centre Pte.Ltd.) sebagai perunding yang akan menjalankan kajian PIP untuk
    Kerajaan Negeri.

    AJC Planning Consultant Sdn Bhd telah memulakan kajian secara rasmi pada
    bulan Mei 2011 dan kajian tersebut mengambil masa selama 16 bulan yang
    dibuat secara holistik dan telah diterima oleh Kerajaan Negeri sebagai dokumen
    rasmi pada 25 Mac 2013. Berdasarkan hasil kajian tersebut Kerajaan Negeri
    telah memberi penekanan kepada dua (2) komponen utama daripada lima
    komponen yang dicadangkan dalam PIP untuk dilaksanakan iaitu komponen
    lebuhraya dan pengangkutan awam. Kerajaan Negeri telah mengambil
    keputusan untuk melaksanakan PIP secara menyeluruh atau big bang approach
    agar segala langkah dan strategi pelaksanaan adalah lebih efektif dengan
    menggunakan konsep Rakan Pelaksana Projek (Project Delivery Partner –
    PDP).


    Kajian PIP yang telah dijalankan oleh Kerajaan Negeri merangkumi 5 komponen
    utama dan setiap komponen memainkan peranan penting dan saling berkaitan.
    Lima komponan tersebut adalah:
    1. High way Improvement Plan ( Pelan Tindakan Lebuhraya)
    Laporan ini memberi fokus terhadap kesemua rangkaian jalan raya di Pulau
    Pinang dan memberi cadangan penyelesaian bagi mengatasi masalah
    kesesakan terutama di kawasan hotspot dan semua rangkaian jalan di Pulau
    Pinang. Selain itu, cadangan serta merta seperti pelebaran jalan, meletakkan
    lampu isyarat di persimpangan utama dan beberapa cadangan lain ada
    diberikan oleh pihak perunding. Projek-projek mega yang dicadangkan oleh
    perunding ialah:

    1. Georgetown Outer Bypass
    2. North Coast Pair Road
    3. Air Hitam – Relau Pair Road
    4. Third Tunnel Link
    5. North South Expressway Link Road

    2. Public Transport Improvement Plan ( Pelan Tindakan Sistem Pengangkutan Awam)
    Dalam laporan ini diperincikan mengenai satu sistem yang menyeluruh terhadap
    rangkaian sistem pengangkutan awam di seluruh negeri Pulau Pinang.
    Kawasan-kawasan bandar akan dijadikan kawasan utama pengangkutan awam
    dimana akan dibina jajaran rel mengikut kesesuaian. Kesinambungan kawasan
    bandar ini akan disokong oleh rangkaian sistem bas yang meliputi seluruh
    kawasan penempatan agar semua rakyat dapat menggunakannya dengan
    mudah. Kekerapan bas juga akan dipertingkatkan dan beberapa program Park
    n Ride akan diperkenalkan bagi menjadikan sistem pengangkutan awam lebih
    efisyen dan menjadi mod pilihan pengangkutan. Sistem feri dan KTM komuter
    juga akan diperkemaskan agar keselesaan penumpang adalah terjamin.


    3. Accessibility Improvement Plan ( Pelan Tindakan Kebolehcapaian)
    Laporan ini tertumpu kepada kebolehcapaian pejalan kaki terutama golongan
    OKU di kawasan-kawasan utama di sekitar Pulau Pinang. Garis panduan
    Universal Design akan digunakan pakai di dalam pelaksanaan laporan ini.
    Penekanan juga diberikan kepada sistem pengangkutan awam di mana akan
    meliputi kawasan-kawasan pedalaman yang sebelum ini tidak mempunyai satu
    sistem pengangkutan awam yang menyeluruh.


    4. Institutional Plan ( Pelan Tindakan Institusi)
    Dalam Pelan ini, satu Institusi yang merangkumi semua stakeholders yang
    terlibat secara langsung dan tidak langsung berkaitan pengurusan sistem lalu
    lintas dan pengangkutan awam perlu diwujudkan. Tujuan utama adalah untuk
    memastikan strategi pelaksanaan PIP ini akan dapat disempurnakan secara
    tersusun dan efektif. Modal insan yang berkualiti amatlah diperlukan di dalam
    institusi ini. Institusi ini akan mempunyai peranan yang besar setelah semua
    sistem pengangkutan awam yang lengkap dapat dilaksanakan di Pulau Pinang.
    5. Water Transport Study ( Kajian Pengangkutan Air)
    Kajian ini meliputi perkhidmatan feri yang sedia ada di Pulau Pinang.
    Bagaimana kaedah untuk menaiktaraf dan cadangan untuk mewujudkan lagi
    beberapa terminal dan stesen feri bagi menggalakkan lagi sektor pelancongan
    dan kebolehcapaian sistem pengangkutan awam. Cadangan stesen feri yang
    baru seperti di QueensBay, Weld Quay dan Gurney akan menjadi tarikan bagi
    negeri Pulau Pinang.


    Yang Berhormat Dato' Speaker,
    Untuk makluman sidang dewan yang mulia ini, Kerajaan Negeri sedar akan
    magnitude pelaksanaan PIP dan kos yang akan ditanggung oleh Kerajaan
    Negeri dalam jangka masa panjang, oleh itu Kerajaan Negeri telah memohon
    kepada Kerajaan Pusat agar mempertimbangkan pelaksanaan PIP di Pulau
    Pinang. YAB Ketua Menteri telah mengemukakan surat bertarikh 26 November
    2013 kepada YB Pemangku Menteri Pengangkutan bagi tujuan ini, namun
    demikian tiada maklum balas diterima sehingga sekarang. Sekali lagi YAB
    Ketua Menteri telah mengemukakan permohonan kepada YAB Perdana Menteri
    melalui surat bertarikh 28 Mei 2014, malangnya pihak Kerajaan Negeri tidak
    menerima sebarang maklum balas.
    Memandangkan tiada maklum balas daripada Pihak Kerajaan Persekutuan,
    Kerajaan Negeri telah memutuskan untuk meneruskan cadangan pelaksanaan
    PIP demi kepentingan rakyat Negeri Pulau Pinang. Satu tender terbuka RFP
    telah dipanggil pada 8 Ogos 2014 bagi pelaksanaan PIP ini dan sebanyak 48
    buah syarikat telah membeli dokumen tender dan menghadiri taklimat pertama
    berkenaan pelaksanaan PIP ini. Sambutan yang diberikan sangat
    menggalakkan dan atas permintaan penender-penender, tarikh tutup
    penyerahan tender telah dilanjutkan sehingga 16 Februari 2015.
    Sebanyak 6 penender telah mengemukakan cadangan RFP masing-masing
    pada tarikh tutup tender RFP dan Jawatankuasa Penilaian Kewangan dan
    Teknikal yang dipengerusikan oleh YB Pegawai Kewangan Negeri (PKN) telah
    ditubuhkan bagi meneliti cadangan setiap penender tersebut. Jawatankuasa
    tersebut mula bersidang pada 30 September 2014 dan bagi menjalankan
    penilaian aspek kewangan yang telus, pihak Kerajaan Negeri telah melantik
    perunding KPMG sebagai External Financial Evaluater bagi membantu
    Kerajaan Negeri menilai setiap cadangan secara komprehensif dan cadangan
    yang dipilih merupakan cadangan value for money. Setelah melalui pelbagai
    proses penilaian dan penelitian selama tiga (3) bulan, Kerajaan Negeri telah
    bersetuju untuk melantik SRS Consortium sebagai PDP melalui keputusan
    Lembaga Perolehan Negeri bertarikh 9 Julai 2015. Secara rasmi Kerajaan
    Negeri mengemukakan pelantikan SRS Consortium dan penyerahan
    persetujuan surat pelantikan bersyarat pada 14 Ogos 2015. Kerajaan Negeri
    dengan jelas menetapkan kepada PDP yang dilantik bahawa satu perjanjian
    hanya akan ditandatangani setelah PDP berjaya memperolehi kelulusankelulusan
    wajib daripada agensi kerajaan yang berkenaan contohnya kelulusan
    daripada SPAD bagi skim rel, kelulusan DEIA daripada Jabatan Alam Sekitar
    dan sebagainya. Semua risiko akan ditanggung sekiranya permohonan tersebut
    tidak berjaya. Bertitik tolak daripada pelantikan tersebut, Kerajaan Negeri bersama SRS
    Consortium telah bekerjasama ke arah pelaksanaan PIP. Kerajaan Negeri telah
    bersetuju untuk melaksanakan PIP yang merangkumi pembinaan satu jajaran
    LRT dari George Town ke Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang dan
    satu lebuhraya Pan Island Link (PIL) serta penambakan laut sebagai model
    kewangan membiayai PIP dilaksanakan dalam fasa pertama. Kerja-kerja
    pelaksanaan dijangka akan bermula pada penghujung tahun 2017. Anggaran
    tempoh pelaksanaan fasa pertama adalah selama 8 tahun. Pada masa kini,
    Kerajaan Negeri sedang menjalankan kajian DEIA bagi pelaksanaan LRT dan
    juga penambakan laut di kawasan selatan Pulau Pinang. Bagi skim sistem
    pengangkutan awam, Kerajaan Negeri telah mengemukakan permohonan
    kepada pihak SPAD pada 29 Mac 2016 yang lalu untuk pertimbangan kelulusan.
    Dijangka kelulusan awalan akan diperolehi pada bulan Julai 2016 dan pameran
    awam akan dijalankan disepanjang jajaran LRT selama 3 bulan sebelum
    keputusan mutlak dipertimbangkan oleh SPAD.
    Buat makluman ahli dewan juga, kajian bagi Pelan Induk Pengangkutan (PIP)
    adalah menyeluruh yang mana merangkumi kawasan bandar (metropolitan) dan
    juga kawasan luar bandar. Pelan Induk Pengangkutan (PIP) Pulau Pinang
    adalah bertujuan mewujudkan satu sistem pengangkutan bersepadu dan
    mampan untuk keseluruhan Negeri Pulau Pinang termasuk kawasan luar
    bandar. Perubahan ini tidak dapat dilaksanakan dalam sehari dua malah
    dengan adanya dasar kerajaan yang memberi penekanan kepada Industri
    Automotif di negara kita, cabaran Kerajaan Negeri adalah lebih tinggi bagi
    menggalakkan orang ramai menggunakan pengangkutan awam.
    Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang turut memberi perhatian dan tumpuan
    kepada alam sekitar dan ekosistem di mana satu sistem pengangkutan yang
    lestari telah dicadangkan untuk mewujudkan peralihan daripada penggunaan
    kenderaan persendirian kepada pengangkutan awam.


    KOS PROJEK & MODEL PEMBIAYAAN


    Yang Berhormat Dato' Speaker,
    Seperti yang saya maklumkan, pihak Kerajaan Negeri bersama-sama dengan
    PDP masih dalam peringkat perancangan awalan memandangkan Pihak
    Kerajaan Negeri telah menetapkan bahawa sebarang perjanjian yang akan
    ditandatangani setelah kelulusan wajib diperolehi daripada agensi kerajaan
    berkenaan. Malah, pihak Kerajaan Negeri juga telah menubuhkan
    Jawatankuasa Kewangan dan Perundangan yang dipengerusikan oleh YB
    Pegawai Kewangan Negeri bersama YB Penasihat Undang-Undang Negeri
    serta KPMG (External Financial Evaluater) untuk menilai, meneliti dan
    memastikan setiap aspek perjanjian bersama PDP, Kewangan dan
    Perundangan dilaksanakan sebaik mungkin.
    Buat makluman dewan yang mulia ini, kos keseluruhan bagi pelaksanaan
    Pelan Induk Pengangkutan (PIP) adalah berjumlah RM27 bilion seperti yang
    dianggarkan dalam Kajian PIP oleh AJC Planning Consultant. Kos sebenar bagi
    pelaksanaan PIP hanya akan dimuktamadkan apabila tender Work Package
    Contractor (WPC) selesai dilaksanakan. Model pembiayaan PIP ini bergantung
    kepada tambakan 3 pulau di bahagian Selatan Pulau, Pulau Pinang. Ingin
    saya tegaskan keseluruhan tanah tambakan di ketiga-tiga pulau di Selatan
    Pulau Pinang adalah milik penuh Kerajaan Negeri dan hasil tender tanah-tanah
    tambakan tersebut akan digunakan bagi membiayai pelaksanaan Pelan Induk
    Pengangkutan ini.

    Yang Berhormat Dato' Speaker,
    Alternatif PIP merupakan cadangan oleh Rakan Pelaksana yang telah diterima
    oleh Kerajaan Negeri melalui Lembaga Perolehan pada 9 Julai 2015. Cadangan
    ini telah diterima oleh Kerajaan Negeri setelah mengambil kira kedua-dua aspek
    utama yang ditekankan dalam dokumen RFP iaitu aspek teknikal dan
    kewangan. Financial model yang dikemukakan oleh Rakan Pelaksana iaitu melalui
    tambakan laut dilihat sebagai satu alternatif pembiayaan yang 'viable' dan dapat
    dipenuhi oleh Kerajaan Negeri kerana tiada bebanan kewangan yang perlu
    ditanggung serta mempunyai risiko yang paling rendah. Sekiranya model
    pembiayaan ini berjaya (melalui tambakan laut) maka Kerajaan Negeri
    mempunyai sumber kewangan yang mencukupi untuk melaksanakan PIP tanpa
    perlu menanggung sebarang kos-kos tersembunyi yang lain mahupun
    membebankan rakyat untuk menanggung kos operasi perkhidmatan awam
    berkenaan. Untuk makluman Yang Berhormat semua, pihak Kerajaan Negeri amat memberi
    penekanan kepada perancangan dan pembangunan ketiga-tiga pulau tambakan
    berkenaan. Sehubungan itu, satu jawatankuasa Khas Masterplan telah
    ditubuhkan yang dipengerusikan oleh YB Dato Seri SUK sendiri dan dianggotai
    oleh semua agensi kerajaan teknikal dan semua pejabat tanah. Jawatankuasa
    ini kini dalam proses memuktamadkan perancangan yang dijangka dibangunkan
    di ketiga-tiga kawasan pulau tersebut yang termasuk peluasan kawasan
    lapangan terbang pulau pinang, peluasan kawasan FTZ beserta pembangunan
    perumahan mampu milik, komersial dan sebagainya. Masterplan ketiga-tiga
    pulau ini akan diintegrasikan bersama RSNPP dan akan dibentangkan dalam
    mesyuarat SPC bulan ini dan seterusnya dibawa untuk kelulusan MPFN di
    peringkat Kerajaan Persekutuan yang dijadualkan pada bulan November 2016.
    Perancangan tambakan pulau ini juga akan memberi fokus kepada pelbagai
    kajian di lapangan termasuk kajian perikanan, hidraulik, sosial yang juga
    terangkum dalam kajian DEIA yang akan dikemukakan kepada pihak Jabatan
    Alam Sekitar. Melihat kepada aspek teknikal pula, jajaran seperti cadangan AJC Planning
    Consultant telah dinaik taraf kepada jajaran sistem LRT setelah mengambil kira
    alternatif sistem pengangkutan awam yang 'viable' sebagai tulang belakang
    (backbone) sistem pengangkutan awam.


    SENARAI JAWATANKUASA YANG TELAH DITUBUHKAN KHAS UNTUK PIP


    Yang Berhormat Dato' Speaker,
    Bagi tujuan memastikan pelaksanaan PIP dapat dilaksanakan sewajarnya,
    Kerajaan Negeri telah menubuhkan Jawatankuasa Pemandu Pelaksanaan PIP
    yang dipengerusikan oleh saya sendiri. Di bawah jawatankuasa ini, sebanyak
    empat (4) jawatankuasa kecil telah ditubuhkan iaitu:

    1.  Jawatankuasa Masterplan yang dipengrusikan oleh YB Setiausaha Kerajaan Negeri
    2. Jawatankuasa Teknikal yang dipengerusikan oleh YB Lim Hock Seng
    3. Jawatankuasa Komunikasi Strategik yang dipengerusikan oleh saya sendiri
    4. Jawatankuasa Kewangan dan Perundangan yang dipengerusikan oleh YB Pegawai Kewangan Negeri bersama YB Penasihat Undang-Undang
    5.  Task Force Nelayan
    6. Task Force Hub Pengangkutan

    Melalui jawatankuasa-jawatankuasa ini, beberapa siri lab integrasi projek mega
    di Pulau Pinang telah dilaksanakan. Jawatankuasa Teknikal telah mengambil
    langkah proaktif dengan menubuhkan Jawatankuasa Kecil Tindakan Kerja
    Teknikal yang dipengerusikan secara bersama oleh Pengarah Jabatan Kerja
    Raya (JKR) dan Timbalan Pengarah Kejuruteraan Majlis Bandaraya Pulau
    Pinang (MBPP) untuk melihat kepada setiap aspek teknikal di sepanjang jajaran
    Bayan Lepas Light Rail Transit (LRT) dan Pan Island Link 1 (PIL 1).
    Melalui Task Force Nelayan pula, Kerajaan Negeri telah bekerjasama dengan
    Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Jabatan Perikanan dan Unit-unit
    Nelayan di kawasan penambakan laut bagi melihat kepada keperluan dan
    kebajikan nelayan dijaga. Selain itu, task force hub pengangkutan ditubuhkan
    bagi memastikan setiap stesen terutama sekali yang dikenalpasti untuk
    dibangunkan sebagai Transit Oriented Development (TOD) dilaksanakan secara
    menyeluruh mengambil kira keperluan persekitaran seperti cadangan
    pembangunan di Sia Boey. Disamping itu, task force ini juga bertanggungjawab
    bagi memastikan transport interchange di kawasan Sia Boey dirancang dengan
    sebaik mungkin agar mesra kawasan warisan. Untuk makluman Yang
    Berhormat, jajaran LRT mahupun monarel tidak melalui core zon ataupun buffer
    zone kawasan warisan. Walau bagaimanapun dalam memastikan stsen
    interchange tersebut tidak menjejaskan visual kawasan warisan perancangan
    pembangunan stesen tersebut akan berdasarkan fasad warisan.


    PELAKSANAAN PIP SECARA BERFASA


    Yang Berhormat Dato' Speaker,
    Pelaksanaan PIP secara keseluruhannya adalah satu perancangan holistik yang
    mengambil masa sehingga tahun 2065. Untuk makluman Yang Berhormat
    sekalian, perancangan sesuatu Master Plan terutamanya bagi pengangkutan
    awam adalah bagi jangka masa panjang. Dan, masterplan tersebut akan dikaji
    semula mengikut kesesuaian pada sesuatu tempoh masa sebelum fasa itu
    dilaksanakan. Tempoh pelaksanaan bagi fasa-fasa tersebut adalah:
    16
    (i) Bayan Lepas LRT (2017-2023)
    (ii) Ayer Itam Transit (2025-2029)
    (iii) Tanjung Tokong Transit (2026-2030)
    (iv) George Town Tram (2025-2028)

    Fasa pertama pelaksanaan PIP akan melibatkan pembinaan dua (2) jajaran
    utama iaitu Bayan Lepas LRT dan Pan Island Link 1 (PIL 1) sahaja. Pemilihan
    kedua-dua jajaran ini adalah kerana Bayan Lepas LRT merupakan tulang
    belakang sistem pengangkutan awam rel di Bahagian Pulau.
    Manakala pembinaan PIL 1 pula mampu menyuraikan kesesakan lalu lintas dan
    berkesan dalam mengurangkan masa perjalanan utara-selatan dari Gurney ke
    lapangan terbang kepada 15 minit sahaja, berbanding dengan keadaan trafik
    biasa yang memerlukan 45 minit melalui Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu.
    PIL 1 dilengkapi dengan enam persimpangan untuk menghubungkan kawasan
    berkepadatan tinggi dan hub pengangkutan di bahagian pulau dari Jambatan
    Kedua Pulau Pinang dan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang
    menuju ke Bayan Baru, Relau, Paya Terubong and George Town.
    PIL1 merupakan lebuh raya dua hala enam lorong yang mempunyai akses
    terkawal untuk kepastian kelajuan dan masa perjalanan yang lebih lancar.
    Jajaran PIL 1 yang melalui kawasan pergunungan juga dapat mengelakkan
    kebarangkalian kesesakan daripada pembangunan masa akan datang.
    Lebuh raya ini juga akan dibina di luar kawasan pembangunan George Town
    demi menyuraikan trafik agar tidak tertumpu ke arah pinggiran pusat bandar.
    Selain itu, PIL 1 turut dilengkapi dengan satu laluan khas bas (dedicated bus
    lane) sejajar dengan visi Kerajaan Negeri untuk memantapkan jaringan sistem
    pengangkutan awam.


    Yang Berhormat Dato' Speaker,
    Kaedah pembinaan PIL 1 merangkumi pembinaan elevated structure (tiang) dan
    tunnel di kawasan berbukit. Tiada aktiviti cut and fill (potong dan tambak)
    dijalankan seperti mana kaedah yang biasa digunakan. Ini mengurangkan
    impak kepada alam sekitar dan keadaan sekeliling dan tidak akan berlaku
    enviromental degradation.
    Seterusnya di fasa-fasa yang akan datang, pembinaan jajaran Air Itam Transit,
    Tanjung Tokong Transit dan George Town Tram akan bermula pada tahun 2025.
    Jajaran Air Itam dan Tanjung Tokong seperti cadangan dalam Alternatif PIP oleh
    Rakan Pelaksana adalah sistem monorail. Untuk makluman sidang dewan,
    terdapat dua (2) jenis sistem monorail iaitu sistem jenis transit dan taman tema.
    Sistem yang dicadangkan di kedua-dua jajaran ini adalah sistem jenis transit
    dan bukannya taman tema. Untuk makluman Yang Berhormat semua sistem
    monorel yang mempunyai masalah yang tidak dapat diteruskan operasinya
    adalah sistem monorel taman tema. Walau bagaimanapun, sebelum fasa
    kedua ini dilaksanakan, Kerajaan Negeri sekali lagi akan melaksanakan kajian
    lanjut bagi memastikan sistem yang bersesuaian dibina di kedua-dua jajaran ini.


    JARINGAN PENGANGKUTAN AWAM YANG BAIK (SEAMLESS TRANSPORTATION)


    Yang Berhormat Dato' Speaker,
    Kerajaan Negeri melihat Pelaksanaan PIP ini secara holistik sehingga tahun
    2055 dengan kemudahan jaringan pengangkutan yang baik (seamless
    transportation) memandangkan kos pelaksanaan sesuatu masterplan adalah
    sangat tinggi. Sistem transit tidak dilaksanakan sekaligus sebaliknya setiap
    sistem transit perlu dirancang dengan baik bagi memenuhi permintaan semasa
    di jajaran yang telah ditetapkan. Faktor yang paling penting bukanlah sistem
    jaringan pengangkutan awam yang dibina sahaja sebaliknya 'connectivity',
    kebolehcapaian dan 'sustainability' yang perlu diberi keutamaan. Samada
    sistem transit yang dicadangkan adalah satu sistem sahaja mahupun 4 ke 5
    sistem yang berbeza, isu 'connectivity' dan 'sustainability' perlu diberi
    penekanan jua.Oleh itu, Kerajaan Negeri juga sedang mengkaji kebolehlaksanaan integrated
    transit fare card system. Pihak Rapid kini dengan kerjasama Kerajaan Negeri
    sedang dalam usaha melaksanakan cashless card system sebagai permulaan.
    Sistem tiket ini kelak akan diintegrasikan agar dapat digunakan di mana-mana
    jaringan pengangkutan awam dengan sistem yang berbeza tanpa mengambil
    kira sistem LRT, monorail, tram, bas dan sebagainya.

    UNJURAN BILANGAN PENUMPANG (RIDERSHIP)


    Yang Berhormat Dato' Speaker,
    Berdasarkan unjuran penduduk berasaskan Banci Penduduk dan Perumahan
    Malaysia tahun 2010 oleh Jabatan Perangkaan Malaysia, adalah didapati
    bilangan penduduk Negeri Pulau Pinang menjelang tahun 2030 adalah seramai
    1,866,300 orang dan menjelang tahun 2040 adalah seramai 1,932,000 orang
    (Jabatan Perangkaan Malaysia hanya melakukan bancian setiap 10 tahun dan
    bancian seterusnya pada tahun 2020).
    Kerajaan Negeri sedia maklum akan perbezaan unjuran penduduk di antara
    cadangan kajian Pelan Induk Pengangkutan oleh AJC Planning Consultant dan
    Jabatan Statistik Negeri. Sehubungan itu, MMK pada 30 Mac 2016 telah
    melantik USM sebagai Peer Review untuk menilai semula cadangan Rakan
    Pelaksana Projek (PDP) dengan melihat kajian impak trafik dari aspek teknikal.
    Kajian Peer Review ini akan bermula 1 Jun 2016 selama empat (4) bulan.
    Jabatan Perangkaan Malaysia membuat unjuran berasaskan data-data
    mengikut sejarah sahaja dan tidak mengambil kira keperluan dan aspek yang
    lain. Kajian Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang mengambil kira kadar
    populasi terhadap pembangunan projek masa hadapan, visi Kerajaan Negeri
    untuk mencapai kadar penggunaan pengangkutan awam sebanyak 40%
    menjelang tahun 2030 dan mengambil kira keperluan penambahan trafik di
    seluruh Pulau Pinang. Ini termasuk kajian trafik di dalam Pulau Pinang itu
    sendiri dan pergerakan trafik dari luar yang masuk ke dalam Pulau Pinang.


    KENAPA SISTEM LRT DIPILIH (BUKAN SISTEM LAIN CONTOHNYA TRAM)


    Yang Berhormat Dato' Speaker,
    Transit aliran ringan ataupun Light Rail Transit (LRT) adalah sistem
    pengangkutan awam bandar yang menggunakan peralatan pengangkutan,
    sama dengan konsep “tram”, tetapi beroperasi di tahap kapasiti yang lebih tinggi
    dan eksklusif melalui trek yang dibina tinggi ( elevated ) atau di bawah tanah.
    Sistem LRT secara 'elevated' dipilih setelah kajian lanjut Soil Investigation
    menunjukkan bahawa sistem transit 'at-grade' dan 'underground' adalah tidak
    sesuai berdasarkan kepada struktur tanah di sepanjang jajaran Bayan Lepas
    LRT. Sistem transit 'underground' bakal menelan belanja yang lebih besar iaitu
    tiga (3) kali ganda berbanding sistem 'elevated'. Sekiranya sistem 'at-grade'
    dilaksanakan pula, satu lorong lalu lintas sedia ada perlu ditutup sepenuhnya
    sebaliknya sekiranya sistem 'elevated' dibina, jajaran adalah di sepanjang
    median jalan ataupun rizab jalan sedia ada dan tiada lorong yang perlu ditutup.
    Pembinaan 'at-grade' akan mengakibatkan kesesakan lalu lintas yang teruk,
    pengambilan balik tanah/bangunan yang boleh mengakibatkan kos pembinaan
    melonjak berlipat kali ganda, penutupan jalan yang sepenuhnya sehingga
    pembinaan selesai dan kos pengalihan utiliti disepanjang jajaran sangat tinggi.
    Suka juga saya merujuk kepada statistik transport safety Kerajaan Australia
    mendapati kadar kemalangan melibatkan manusia dan kenderaan adalah tinggi
    dengan pembinaan LRV 'at- grade'.Contohnya bagi tahun 2015 purata kadar kemalangan kenderaan dan tram bagi
    setiap suku tahun adalah purata 200 kemalangan di Australia. Saya
    berpendapat berdasarkan sikap pemandu negara kita terutamanya di Pulau
    Pinang kadar kemalangan tram dan kenderaan akan sangat tinggi sekiranya
    pembinaan jajaran tram 'at -grade' dilaksanakan.
    Suka saya menyatakan bahawa pembinaan tram bukanlah murah seperti yang
    didakwa oleh sesetengah pihak. Contoh pembinaan Sydney LRV iaitu projek
    sepanjang 12 km telah melebihi kos pembinaan asal di mana anggaran kos asal
    per km adalah AUD183 juta telah mencecah AUD2 billion melebihi kos asal
    sebanyak AUD600 juta. Manakala projek pembinaan tram di Edinburgh di UK
    telah ditangguhkan kerana kos pembinaan melebihi kos asal dengan peratusan
    sangat tinggi. Namun demikian, Kerajaan Negeri masih akan mengekalkan satu
    jajaran tram 'at - grade' di kawasan Warisan George Town bagi tujuan
    pelancongan dan juga mobiliti disekitar kawasan warisan.


    TAMBANG (FARE BOX)


    Yang Berhormat Dato' Speaker,
    Seperti Yang Berhormat sekalian sedia maklum, tiada negara yang
    melaksanakan sistem pengangkutan awam dan mengaut keuntungan yang
    lumayan ataupun berlipat kali ganda daripada kutipan tambang walaupun had
    penggunaan pengangkutan awam adalah tinggi seperti di Hong Kong mahupun
    Singapura . Namun demikian, negara-negara ini masih tetap terus
    meningkatkan jaringan pengangkutan awam demi kesejahteraan dan keperluan
    rakyat.
    Tambang pengangkutan awam tidak boleh ditetapkan sewenang-wenangnya
    oleh Kerajaan Negeri sebaliknya hanya SPAD sahaja yang akan menetapkan
    kadar kutipan tambang tersebut. Berdasarkan kajian, kutipan tambang hanya
    dapat menampung 10% sehingga 15% daripada keseluruhan kos operasi dan
    senggara sistem pengangkutan tersebut. Oleh itu, Kerajaan Negeri masih dalam
    peringkat awalan untuk memuktamadkan 'business model' yang paling ideal
    bagi memastikan sistem pengangkutan awam yang bakal beroperasi ini adalah
    'self-sustainable' tanpa membebankan Kerajaan Negeri dan rakyat Pulau
    Pinang.


    SESI PENGLIBATAN AWAM DAN INISIATIF KERAJAAN NEGERI


    Yang Berhormat Dato' Speaker,
    Sehingga kini sebanyak 18 sesi penglibatan awam telah dilaksanakan oleh
    Kerajaan Negeri yang melibatkan seramai 2000 orang. Sesi ini melibatkan
    rakyat Pulau Pinang yang terdiri daripada pelbagai peringkat latar belakang dan
    kepentingan. Malah, usaha 'bottom up' approach ini merupakan inisiatif
    Kerajaan Negeri untuk lebih terbuka dan melibatkan orang ramai terlebih dahulu
    daripada pelbagai peringkat sebelum projek mega seperti ini dilaksanakan.
    Untuk makluman sidang dewan, syarat wajib bagi tujuan kelulusan oleh S.P.A.D
    adalah pemeriksaan awam (public inspection) yang perlu dilaksanakan selama
    tiga (3) bulan mengikut Seksyen 84 Akta Pengangkutan Awam Darat 2010.
    Inisiatif sesi penglibatan awam yang dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri ini
    bukanlah satu keperluan untuk kelulusan oleh Kerajaan Persekutuan atau SPAD
    tetapi Kerajaan Negeri melaksanakan inisiatif ini bagi memastikan jajaran yang
    dimuktamadkan adalah jajaran yang paling viable untuk rakyat Pulau Pinang.
    Jajaran Bayan Lepas LRT telah diubah sebanyak empat (4) kali sejak cadangan
    jajaran tersebut dibentangkan oleh PDP kepada Kerajaan Negeri sejak bulan
    Disember 2015. Perubahan jajaran ini adalah berdasarkan maklum balas,
    pendapat dan cadangan yang diperolehi daripada pelbagai pihak daripada 18
    sesi penglibatan awam yang telah diadakan.
    Malah Kerajaan Negeri juga telah melancarkan Laman Sesawang Rasmi
    Pelaksanaan Pelan Induk Pengangkutan (PIP) pada 1 April 2016 bagi
    memastikan rakyat mempunyai pelbagai saluran untuk menyampaikan
    pendapat dan maklum balas mereka. Kerajaan Negeri juga telah memuatnaik
    jajaran TMP beserta perancangan projek untuk makluman orang ramai
    menerrusi laman web ini. Sehingga kini sebanyak 250 maklum balas telah
    diterima melalui laman sesawang rasmi Pelaksanaan PIP. Ini membuktikan
    Kerajaan Negeri betul-betul ikhlas dan sentiasa telus dalam berkongsi maklumat
    demi masa depan rakyat Pulau Pinang.


    PENUTUP


    Yang Berhormat Dato' Speaker,
    Untuk menjadi sebuah negeri yang mampan dan bertaraf antarabangsa, Negeri
    Pulau Pinang amat memerlukan satu rangkaian dan sistem pengangkutan yang
    berintegrasi serta lengkap untuk memastikan 'efficient mobility' dan 'accessible'.
    Sehubungan itu, Pelan Induk Pengangkutan ini adalah amat penting bagi
    menjamin kesejahhteraan rakyat Pulau Pinang.
    (Sesalinan maklumat Pelan Induk Pengangkutan beserta cadangan guna tanah
    bagi ketiga-tiga pulau tambakan akan diedarkan kepada Yang Berhormat
    sebentar lagi)
    Saya akhiri ucapan penggulungan saya ini dengan menegaskan bahawa
    pelaksanaan PIP penting untuk menepati visi dan misi Kerajaan Negeri iaitu


    'Moving People Not Car'
    Sekian, terima kasih.

    Cetak Emel

    FaLang translation system by Faboba
    • PENANG
    • PEGIS
    • MBPP
    • MPSP

    bann1234